Case study

Do it in POZnan* Case Study

Do it in POZnan* Case Study

Promocja miasta poprzez sport

KLIENT

Urząd Miasta Poznania

KONTEKST AKCJI

Czwartek, 21 października, City of Manchester Stadium

Lech Poznań zmierzył się z uznanym Manchesterem City w ramach rozgrywek Ligi Europy.

Popularny Kolejorz przegrał 3:1, ale na trybunach królowali kibice Lecha, dając popis świetnego dopingu… i początkując nową modę na Wyspach zwaną od tego momentu „Let’s All Do the Poznan” (w sklepie klubowym Man City wprowadzono koszulki z instrukcją „jak zrobić POZNAN”, a na meczach Ligi Angielskiej, kibice podrywali się do podskoków śpiewając „Let’s All do the Poznan!”.

WYZWANIE

Przygotowanie niestandardowej akcji promocji miasta Poznania w Wielkiej Brytanii oraz poinformowaniu mediów w Polsce o kreatywnym podejściu Miasta w kontekście promocji.

ROZWIĄZANIE

KIWISPORT wraz z Miastem postanowiło odnieść się koncepcyjnie do zjawiska Let’s All do The Poznan i wykorzystać pozytywny wizerunek poznańskich kibiców (pomysłowych, spontanicznych, dobrze zorganizowanych) przenosząc go na wizerunek całego miasta (rozwijającego się, aktywnego, pozytywnie zaskakującego).

W tym celu opracowano koncepcję, w której główną rolę odegrał Paul (rodowity Anglik z Manchesteru mieszkający od 9 lat w Poznaniu), który w koszulce „Let’s All do the Poznan!”  prezentował swoim rodakom Miasto pod hasłem „Do it in Poznan! / Zrób to w Pozaniu!”:

  • kibicuj,
  • wypoczywaj,
  • zjedz coś dobrego,
  • spotkaj fajnych ludzi.

Według klucza tych czterech aktywności zostały zaaranżowane sytuację, które sfilmowano i sfotografowano.

Do it in Poznan, zdjęcia

Kolejnym krokiem było przygotowanie materiałów dopasowanych do grup odbiorców komunikatu oraz ich kolportaż w Anglii.

a) Fotografie - przygotowane tak, aby imitowały autentyczne zdjęcia z wakacji z odręcznym opisem danej sytuacji (potocznym angielskim) na rewersie (wydrukowane w nakładzie 20000 sztuk).

Fotografie zostały porozkładane w najbardziej uczęszczanych miejscach Londynu i Manchesteru (stoliki w restauracjach, ławki przy skwerach, stacje metra, budki telefoniczne itp.). Osoba, która znajdowała fotografie miała wrażenie, że ma dostęp do materiału prywatnego oraz  że może polegać na czyichś (pozytywnych) wrażeniach z pobytu w Poznaniu.

Do it in Poznan

b) Kartki pocztowe - zawierające opis z pobytu w Poznaniu (wydrukowane w nakładzie 4 x 150 sztuk)

Kartki zostały rozesłane do dziennikarzy w Polsce i Wielkiej Brytanii, jako podzielenie się zadowolonego turysty tym, co zobaczył w stolicy Wielkopolski.

Ponadto kilka dni po wysyłce kartek do mediów trafił oficjalny komunikat informujący o celach i sposobie realizacji akcji.

 

 

c) Film - przedstawiał głównego bohatera - Paula - w sytuacjach jakie znalazły się na fotografiach i poniekąd rozwijał każdy z uwiecznionych kadrów.

Film posłużył jako materiał na portale społecznościowe (np. kanał You Tube)

Przeprowadzona akcja stanowiła „starter” do założonego przez Urząd miasta bloga, gdzie Paul systematycznie zdaje relację z tego, co aktualnie ciekawego dzieje się w mieście.

www.poznan.pl/paul

 

REZULTATY

Akcja „Do it in Poznan” pomimo swojego relatywnie niskiego budżetu oraz partyzanckiego charakteru wzbudziła duże zainteresowanie w Wielkiej Brytanii. Przepytane osoby, które znalazły fotografie, twierdziły, że miały wrażenie autentyczności przekazu.

do it in poznan

Do akcji pozytywnie odniosły się media, odnotowując jej niestandardowy charakter.

Blog redagowany przez Paula nabiera dynamiki, a na ocenę jego skuteczności należy jeszcze poczekać.